Skrivesperre?

Skrivesperre?


Skrivesperre er ingen god følelse, men dessverre noe mange opplever fra tid til annen. Når du står helt fast og føler at du ikke kommer noen vei med skrivingen, gjelder det å finne teknikker som kan løse opp i tankene. Her er noen tips du kan sjekke ut:

  • Bestem deg for en fast tid å skrive hver dag. Da går du ikke rundt med dårlig samvittighet hele dagen fordi du ikke gjør noe. Finn et klokkeslett, sett deg foran PC-en og åpne dokumentet. Klarer du å gjennomføre dette et par dager på rad, har du etablert en vane.
  • Fjern alle potensielle distraksjoner. Legg bort mobilen, slå av Facebook, glem mailen. Da gir du ikke deg selv rømningsveier.
  • Sett vekkerklokken på alt fra fem til tretti minutter – og tving deg selv å skrive til den ringer. Du må ikke nødvendigvis lese det du skriver med en gang, og ikke vær bekymret for hvor bra det er. Bare skriv og vær fornøyd.
  • Les noe du har skrevet før som du likte. Hvis du klarte dette, så kan du gjøre det igjen. Ha selvtillit.
  • Fortell deg selv at fingrene dine må være i bevegelse over tastaturet hele tiden, det er ikke lov å slutte å skrive. Skriv om det å ha skrivesperre, hvis det er det eneste du klarer å tenke på, eller noe annet som faller deg inn.
  • Ha med deg en notisbok hvor du enn er, og noter ned idéer med en gang. Tenker du at du kommer til å huske dem til senere, tar du feil.

Jeg har hatt skrivesperre utallige ganger. Like mange ganger har jeg kommet ut av det igjen. Det som fungerer best for meg er ikke å gi skrivesperren energi. I stedet tvinger jeg meg selv ned på stolen, slår på PC-en og åpner dokumentet. Så langt er det kun snakk om mekaniske handlinger. Deretter leser jeg ti – tyve av de siste setningene jeg skrev. Fremdeles har det ikke vært særlig krevende. Deretter sier jeg til meg selv at hvis jeg skriver i noen få minutter – så kan jeg være fornøyd med dagens innsats. Men har jeg først kommet så langt er jeg i grunnen i gang igjen.